Goedemorgen! Dit zijn de belangrijkste dingen die je vandaag moet weten.

1. A-merken duurder in supermarkt: mandje huismerken scheelt 40%

A-merken in de supermarkt hebben het zwaar. Onder meer door duurdere grondstoffen, kwaliteitsaanpassingen en hogere transportkosten is het gat met huismerken groter geworden, constateert de Consumentenbond in een prijstest.

Een mandje boodschappen met A-merken kostte 177 euro, tegen 105 euro voor een soortgelijk mandje met huismerken. Een verschil van 40 procent.

Uiteraard blijft er discussie over de mate waarin het prijsverschil tussen A-merken en huismerken door kwaliteitsverschillen wordt gerechtvaardigd. Dit speelt overigens ook bij huismerken onderling. Eerder dit jaar ontstond ophef na een controversiële test van het programma Kassa, die ongunstig uitpakte voor Aldi en Lidl.

2. VS en Frankrijk sluiten akkoord over techbelasting

Frankrijk en de Verenigde Staten hebben een deal gesloten over de Franse plannen voor belastingen op grote technologiebedrijven als Amazon en Facebook. Dat zei president Emmanuel Macron maandag op een gezamenlijke persconferentie met Donald Trump na afloop van de G7-top in Biarritz.

Details over het akkoord zijn niet bekend. Volgens Frankrijk zijn de Amerikaanse plannen om belasting te gaan heffen op Franse wijnen hiermee definitief van de baan, maar dat wilde Trump niet bevestigen. Wel grapte hij dat zijn vrouw Melania erg van Franse wijn houdt.

3. Italiaanse premier Giuseppe Conte kan mogelijk toch aanblijven

Na de val van het populistische kabinet in Italië van vorige week stevenen regeringspartij Vijfsterrenbeweging en de centrumlinkse oppositiepartij PD af op een akkoord waardoor premier Giuseppe Conte toch kan aanblijven. Daarmee zouden de partijen de goed in de peilingen scorende Lega-leider Matteo Salvini buitenspel zetten.

Een definitief akkoord is er nog niet, maar PD-leider Nicola Zingaretti toonde zich maandagavond optimistisch over de vorming van een nieuwe regering zonder dat er verkiezingen nodig zijn.

4. Beyond Meat gaat nepkip maken voor KFC

De Amerikaanse vleesvervangerfabrikant Beyond Meat gaat 'vegan fried chicken' maken voor fastfoodketen KFC. Het gaat in eerste instantie om een kleinschalige proef in de Amerikaanse stad Atlanta. Klanten van KFC kunnen bij een bestelling gratis proeven van de nepkip van Beyond Meat. Op basis van hun feedback gaat KFC besluiten of de vegetarische kip geschikt is voor een breder publiek.

5. Volkswagen-icoon en kleinzoon van Ferdinand Porsche overleden

Afgelopen weekend is een beroemde telg uit de Volkswagen-Porsche-dynastie overleden. Ferdinand Piëch, oud-topman en president-commissaris van het Volkswagen-concern, overleed op 82-jarige leeftijd.

Piëch was de kleinzoon van Ferdinand Porsche (zijn moeder was Porsches dochter en trouwde met Anton Piëch). Ferdinand Piëch werkte aanvankelijk bij Porsche. In 1993 werd Piëch topman van het Volkswagenconcern en bouwde hij de Duitse automaker uit tot een wereldmerk. In 2015 was Piëch nog commissaris toen de affaire rond de sjoemeldiesels uitbrak. Daarna legde hij de meeste van zijn functies neer.

6. Ex-manager van MediaMonks claimt miljoen, omdat hij vertrok vlak voor overname door reclametycoon Sorrell

De overname van het Hilversumse reclamebedrijf MediaMonks door reclametycoon Martin Sorrell in de zomer van 2018 krijgt nog een juridisch staartje. Een ex-manager van MediaMonks die in 2017 met een vaststellingsovereenkomst vertrok, claimt dat hij miljonair zou zijn geweest als hij had geweten van de overnameplannen, zo meldt het FD.

De zaak wordt later dit jaar bij de rechtbank in Almere behandeld. Financieel topman Peter Rademaker stelt dat het overnamedossier pas vanaf februari 2018 speelde, terwijl manager Rogier Schalken eind 2017 vertrok.

7. Domino's Pizza hapt winstmarge weg, klagen franchisenemers

Na hommeles tussen franchisenemers en hoofdkantoor bij Hema, Bakker Bart en Albert Heijn, liggen nu ook de zelfstandigen van Domino's Pizza in de clinch met het moederbedrijf. Volgens hen graait het hoofdkantoor hun winst weg met verplichte kortingsacties als "stuntlunches", met een pizza voor 3,99 euro die eigenlijk 11,99 euro zou moeten kosten, schrijft de Volkskrant.

"Het kost me 6,7 procent van mijn winst", zegt een van hen. 69 van de 80 franchisenemers hebben een rechtszaak aangespannen om te voorkomen dat ze verplicht tijdens lunch moeten openen. Woensdag wijst de rechtbank in Rotterdam vonnis. Het kabinet stuurt dit jaar een wetsvoorstel naar de Tweede Kamer dat moet voorkomen dat zelfstandigen steeds aan het kortste eind trekken bij een conflict met het moederbedrijf.

8. Vloggers zijn vaak oneerlijk of onduidelijk over reclame in video’s

Vloggers met veel volgers en influencers lappen op uitgebreide schaal de regels voor reclame aan hun laars. Vaak vermelden ze niet of onduidelijk of ze geld of gratis producten krijgen voor hun internetfilmpjes over hun dagelijks leven, terwijl de Reclame Code Commissie dat wel voorschrijft.

Het Financieele Dagblad stelt na onderzoek onder tientallen bekende Nederlandse vloggers, influencers en bedrijven die de vloggers betalen om hun boodschap te verspreiden, dat zeker vier grote bedrijven in Nederland sluikreclame maakten via vloggers. Dat zijn automerk Opel, kledingmerk NA-KD, Marktplaats en reisorganisatie Corendon. De bedrijven hebben boodschappen aangepast of verbetering beloofd.

9. Dit gebeurt er als je een kernbom op een orkaan gooit, zoals Trump suggereerde

Tijdens een briefing over orkanen in het Witte Huis stelde de Amerikaanse president Donald Trump naar verluidt een opmerkelijke vraag: waarom gooien we niet gewoon een kernbom op de orkaan? "Ze vormen zich aan de kust van Afrika, kunnen we die bom niet in het oog van de orkaan gooien als ze de Atlantische Oceaan overkomen?", vroeg hij volgens de politieke site Axios.

Hoewel het misschien als een roekeloos plan klinkt, hebben wetenschappers zich al weleens in deze vraag verdiept. Helaas voor Trump kwamen ze tot de conclusie dat het niet gaat werken. De bommen die nu bestaan, zijn niet krachtig genoeg om de luchtstroom in de orkaan voldoende te veranderen om de orkaan tegen te houden. Er zouden ongeveer tweeduizend bommen vergelijkbaar met die van Hiroshima per uur nodig zijn om de orkaan te stoppen, en je kunt je afvragen of de neveneffecten van al die kernbommen niet erger zijn dan de kwaal.

Nieuws gemist? Dit zijn de belangrijkste punten van gisteren.

 

Dit zijn de best gelezen verhalen van maandag: